Idag äger Årskonferensen 2021 rum. Vi kommer ha nöjet att se Henrik Byström föreläsa om det nya arbetslivet, Ami Hemviken föreläsa om att leda förändring och Anders Hansen föreläsa om hjärnans funktioner. Årskonferensen arrangeras genom hybridföreläsning och vi har över 350 personer närvarande.

Här nedan kommer du kunna läsa mer om dagen och föreläsningarna, följ även uppdateringarna via Instagram och Linkedin!

Anders Hansens föreläsning:

“Fysisk aktivitet är det viktigaste du kan göra för din hjärna.”

Minnet krymper med åren, ju äldre vi blir desto mindre bli hipocampus – vårt minnescentrum. Ca 1% krympning per år. Alkohol och narkotika påskyndar krympningen. Konditionsträning gör att krympningen bromsas, sett genom studier. Studien visade att promenad 3 ggr i veckan 40 min per gång gjorde på att hippocampus växte och dessutom gjorde minnet bättre. Hippocampus blev 2 år yngre istället för att åldras ett år på ett år. Ju bättre kondition desto större hippocampus och dessutom bättre minne.

Vi har tre viktiga ingredienser för mående: dopamin, serotonin, noradrenalin. Reglerar motivation, energi, lugn och uppmärksamhet bland annat. Ökar man de ämnena i kroppen, medicin och fysiskt aktivitet kan man bota depression. Springa har en bättre effekt än promenad i själva verket så har att springa 45 min per gång 3 ggr i veckan efter 6 veckor samma effekt som medicinering. Stress var förut över på 3 min men nu har vi stress i år. Det är skadligt för vissa och kan leda till utbrändhet och depression.

Träning är en sorts stress för kroppen som gör att kortisolet totalt sjunker, när man sen är stressad så reagerar inte kroppen så starkt på stressen. Ju fler steg man tar per dag ju mindre stress upplever man.

Vad beror allt detta på?

Vi har levt som jägare och samlare i 990 000 av 1 000 000 år. vi har levt som jägare i  23:40 timmar av ett dygn. Endast 1 sekund av dygnet har vi varit digitaliserade, biologiskt är vi utvecklade för samlare och jägare. skulle vi uppfostra ett barn för 10 000 år sedan här så skulle vi inte märka någon skillnad på barnet.

  • Hadzafolket i tanzania lever som och representerar här jägare och samlare, dom går 15 – 17 tusen steg per dag.
  • Amish lever som och representerar här jordbruksamhället dom går 18 000 steg per dag
  • Dagens människa 5000-6000 steg per dag

Vi har inte hunnit anpassa oss efter det alla förändringar dom senaste åren, men har ändrat vårt beteende drastiskt. Därför skulle vi må bättre av att rör på oss mer, biologiskt är vi kvar i jägare samlare stadiet. Hjärnan är inte anpassad efter en dator, utan efter jägare samlare vardag.Hjärnan tror att vi springer för livet, hjärnan äter upp 20% av energin vi får i oss men om det nu är så bra för hjärnan att röra på sig, varför älskar vi inte att göra det? Kalorier var dyrbart förr i tiden, åt man upp allt när man kunde var en strategi för att överleva. Hjärnan är sugen på att äta upp allt för den tror att det inte kommer finnas imorgon. Det kostar energi att röra på sig och hjärnan är rädd för att förlora kalorierna, historiskt har vi aldrig varit överviktiga så när vi förlorar vikt i genom ex bantning blir hjärnan rädd och vill äta mer och tar upp mer energi.

Motion är en återgång till den livsstil vi är utvecklade för. Är du en person som inte dras till träning? Anders tipsar om att strunta i megahälsoindustrin, det handlar inte om livsstil eller att vara sportig det handlar om att gör det vi är utvecklade för motionera för din hjärna.

Finns det en optimal träningsdos ur hjärnsynpunkt?

  • allt räknas, 5 min promenad är bättre än ingenting
  • för maximal effekt spring 3 gånger i veckan i 45 minuter. bli andfådd och utför intensiv träning.
  • stryketräning ger inte samma effekt

Det krävs inga maraton, hippocampus växer av att man går – inte springer.

Vi är lata av naturen, vi behöver inte längre gå alls men vi missar något på vägen, träna regelbundet för din hjärna för att vi är utvecklade för rörelse.

 

Ami Hemvikens föreläsning:

Ami föreläser om att leda i förändring, hur man är en ledare som gör sina medarbetare mindre stressade och hur man kan öka effektivitet och produktivitet.

Utför ditt ledarskap utan stress.

Led dina medarbetare genom att berätta vad som händer när vi gör saker i stället för vad som händer om vi inte gör det vi ska. I stress tänker vi inte på alla bra strategier vi har att använda oss av. Empati är viktigt i ledarskap men den förmågan förlorar vi i stress tillsammans med kreativiteten. Hur ska vi göra för att leda i förändring? Vi behöver sänka stressnivån i arbetslivet för att vara så kreativa och empatiska som möjligt vilket sin tur ökar vår effektivitet och produktivitet.

Vi kan inte slappna av i kulturfrågorna, förut kunde vi upprätthålla kulturen genom att gå förbi varandra i korridoren eller träffas på kontoret. Nu behöver vi göra mycket mer för att upprätthålla och bibehålla vår kultur.

Vad är viktigt i din kultur? Vad kan du göra för att upprätthålla och bibehålla kulturen?

I våra team spelar tillit och trygghet stor roll, vi blir smartare när vi upplever tillit och trygghet. Hur kan vi skapa det i en hybridarbetsplats?

Det är inte tanken som räknas, våra handlingar spelar roll för ett bra resultat.

Vi behöver skapa ett aktivt medarbetarskap där alla skapar trygghet och tillit även på avstånd.

Alla behöver känna sig behövda och viktiga, vi blir då alla lite smartare och lite mer produktiva och effektiva. Vi blir vårt bästa jag när vi känner oss trygga och kan slappna av, då minskar stressnivån och vi blir åter smarta och effektiva.

Vi är varandras arbetsmiljö, det kommer vi fortsätta vara oavsett hur vi arbetar och anpassar oss. Visa mer tillit än du får, arbeta med seriösa frågor men var levande och empatisk, våga visa mänsklighet. Som ledare behöver man attrahera andra människor och mänsklighet attraherar.

 

Hur kan vi göra något klart för alla?

Ami säger:

  • Förkorta
  • Förenkla
  • Förklara
  • Förstärka
  • Fråga

 

Vi kan vinna på att visa beteenden som gör andra mindre stressade, var medmänsklig och empatisk för att göra omgivningen empatisk, kreativ och effektiv.

Skapa tillit genom att var den första att fråga, fråga vad betydde det där, led in förändring.

Det är vanligt att ledare glömmer bort att följa upp men 80% av alla beteenden förändras i konsekvenser, dra fördel genom uppföljning.

Humor och skratt gör oss mindre stressade och mer empatiska, effektiva och mänskliga.

Henrik Byströms föreläsning:

”Förändring kommer aldrig gå så här långsamt igen. Se framåt inte tillbaka, nu kan vi lära oss av det förflutna för att anpassa oss till det nya.”

Henrik menar att hybrida arbetssätt är här för att stanna:

83% upplever samma eller högre produktivitet

66% planerar redesign av kontoren

26% har mer tid för barnen.

Produktiviteten har ökat och 87% säger att det här är framtiden.

 

Men det vissa tycker är bra med att arbeta hemma tycker andra är en nackdel. Vi har alla olika förutsättningar och upplever situationen olika. Arbete är inte en plats man går till det är något man gör och med våra olika förutsättningar och situationer inför arbetslivet står vi inför många olika åsikter om hur vi bör skapa vår framtid i arbetslivet.

 

En del föredrar kontor före hemmet och vissa tycker tvärtom, miljön på arbetsplatsen och miljön hemma är en stor faktor i det avgörandet. En del är bundna till plats och andra till tid, det viktigaste för vissa är att hålla sin arbetstid och för andra är det viktigaste att man får arbeta på sin valda arbetsplats.

 

Hur är det att vara i ett möte?

Med bara förändringen att införa en 10 min paus med jämna mellanrum i våra möten så kan vi känna oss mindre stressade, komma ihåg mer och vara mer produktiva. Hybridarbete behöver vara anpassade efter de som jobbar fysiskt och de som arbetar digitalt, med utrymme för paus för alla.

 

Det digitala arbetslivet har för många inneburit att man jobbar mer längre dagar och mer på helger. Produktiviteten har inte gått ner men vi arbetar mer resultatet blir mer stress. Ökning med 52% av chattmeddelanden som skickas mellan 18 och 00.

Stressen ökar i samhället, 1/3 av sveriges sysselsatta har upplevt besvär till följd av arbetet, vi känner oss ensamma. Stockholm har flest ensamhushåll i världen.

 

Reflektera över hur du arbetar! Gör du tid för paus? Arbetar du på helger och kvällar?

 

Hur gör vi nu? Hur ser det nya arbetslivet ut?

Det är fokus på teknik – plats – människa i framtiden och vi står inför förändring i våra beteenden, vår arbetsplats och miljö samt utvecklingen av teknik. Vi behöver skapa en enhetlig mötesupplevelse och göra det möjligt för de på distans och de fysiskt att ha möjlighet till en enhetlig och inkluderande arbetsupplevelse, vi behöver anpassa vårt beteende för de på distans och fysiskt, inkludera och skapa en miljö för alla.

Just nu står vi inför en ny resa med hybridlösning och vi behöver anpassa oss efter det.