Att bli sedd, förstådd och uppskattad – ett grundläggande mänskligt behov.

Enligt en studie trodde chefer trodde att 40% av deras kommunikation var feedback men det visade sig vara endast 2% feedback. En aktiv feedback-kultur ger organisationer tydliga vinster, inte minst för engagemang, lärande och utveckling. Feedback fungerar när den är uppriktig, ges på rätt sätt, är ödmjuk, hjälpsam, omedelbar och med god intention. Hur pratar ni med varandra idag? Vad vill ni uppnå med en feedback-kultur?

 

Varför ska vi lägga tid på feedback?

Feedback kräver att man lägger tid och omsorg, på mer än bara en klapp på axeln eller att säga bra jobbat efter mötet.

Investering i feedback ger ständigt lärande i organisationen, en bättre förståelse för uppdrag och roll, ökat ansvarstagande, verksamheten blir mer proaktiv, ökad mognadsgrad och bättre motståndskraft.

Hur börjar man?

  • Identifiera vad ni vill uppnå
  • Ledarna måste vilja vara med
  • Börja i det lilla
  • Det tar tid att vänja sig och känns sig bekväm

 

Feedbacktrappan

De tre första stegen kan ta lång tid och ta mycket energi men kommer man förbi det och har ett team som förstår feedback och är redo för förändring är värt de första tre stegen.

 

Tips:

  • Hitta en förbättrande återkoppling och en förstärkande återkoppling när du ska ge feedback. Förklara vad och varför. Tänk dig att du håller upp en spegel, beskriv en situation med neutrala ord.
  • Tänk på något du gillar, något du önskar och något du undrar.
  • Börja med feedback två och två kanske med en medarbetare eller ledare och sedan i större team när alla är mogna.
  • Websida: Metodbanken.se har många olika förslag på feedbackmetoder. Kika runt där och låt er inspireras.
  • Bok: Boken Psykologisk trygghet på jobbet